Rehabilitacja

manu

dorehabilitacji.pl porady z fizjoterapii

A A A

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna

 Więzadła obrączkowe są częścią pochewek mięśni zginaczy palców powierzchownego i głębokiego (po 4 na każdym palcu: A1, A2, A3, A4). Utrzymują podczas pracy (ślizgu ścięgna w pochewce) całość jak najbliżej kości co wpływa na prawidłowy rozkład sił działających podczas dużego wysiłku. Najczęściej naderwaniu ulega troczek A2  palca 3 lub 4. Pełne zerwanie jest dużo rzadsze i charakteryzuje się charakterystycznym trzaskiem. Przyczyn powstania urazu jest wiele np. przetrenowanie na małych chwytach, słabe mm zginacze i prostowniki, bagatelizowanie pierwszych objawów i zbyt szybkie powracanie do treningu.

 
 
 
 
Jak zapobiegać kontuzji (naderwanie) więzadła obrączkowego palca? To częsty uraz u osób zajmujących się np wspinaczką skałkową. Jest wiele prac na ten temat w internecie. Ja skupię się wyłącznie na ćwiczeniach które mogą zapobiegać czyli profilaktyce.

 Rozciąganie mięśnia szkieletowego powoduje jego odruchową aktywację do pracy i generuje większą siłę. Za ten proces odpowiedzialny jest skurcz mięśni antagonistycznych. W naszym przypadku będą to mięśnie prostowniki palców i nadgarstka. Łatwo to można sprawdzić. Zegnij nadgarstek do góry i zginaj palce. Nie będzie żadnego problemu. A teraz zegnij nadgarstek w dół i powtórz zgięcie palców. Będzie trudniej. Potwierdza to rolę prostowników w generowaniu siły w zginaczach.

 

 Jeśli masz słabe prostowniki to w trakcie wspinaczki nadgarstek będzie się przemieszczał od pozycji odgięcia w górę, przez pozycję neutralną, aż po wygięcie w dół. Obciążenie zginaczy będzie coraz większe. Unoszenie łokci do góry i odwodzenie ramion w stawach barkowych, aby sztucznie zgiąć ponownie nadgarstek i wygenerować jeszcze trochę siły nic już nie da.

Poniżej na filmie z kanału youtube kilka przykładów ćwiczeń na prostowniki. Zapraszam do subskrypcji i udostępniania.

 

 

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna

Program szkoleń "Pracuj bez bólu" to webinar lub wykład teoretyczny w realu połączony opcjonalnie z warsztatami praktycznymi. Oferta skierowana jest do firm i instytucji dla których, dobro pracownika jest równoważne z zyskiem ekonomicznym. 

Dlaczego warto?

 Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji (praca za biurkiem, kierowanie pojazdem), praca fizyczna o powtarzalnym charakterze, wielogodzinna praca w niewygodnych pozycjach czy brak możliwości relaksu podczas pracy, powoduje występowanie przeciążeń. Zwiększone napięcia mięśniowe, doprowadza do bólu, a w relultacie przyczynia się do zmian zwyrodnieniowych kości, stawów i mięśni. We wczesnym okresie objawiają się dyskomfortem, sporadycznymi dolegliwościami bólowymi, następnie nasilają się lub wywołują ograniczenie ruchomości i przeradzając się w schorzenie. W początkowej fazie można temu zaradzić i odwlec w czasie występowanie patologi która uniemożliwia skupienie się na obowiązkach.

Co otrzymujesz?

 Podczas szkolenia pracownik uczy się jak działa relaksacja i rozciąganie przemęczonych mięśni, poznaje różnorodne ćwiczenia dopasowane do charakteru pracy. Ćwiczenia są proste i nie męczące, a co najważniejsze ich wykonywanie nie będzie wzbudzać uśmiechów innych. Nabyta wiedza i umiejętności będą idealnym dodatkiem do ćwiczeń na siłowni, fitness czy uprawianiu sportu. Dzięki kilku prostym ruchom uczestnicy uczą się zniwelować napięcia, a co najważniejsze uzyskają wewnętrzne zadowolenie. Ponadto poznają jak prawidłowo ustawćbiurko, fotel oraz odpowiednio zastosować pomoce ortopedyczne i ergonomiczne.

Cel:

 Szkolenie ma na celu przyswojenie najważniejszych informacji, jak zachować pełnie zdrowia w trakcie przewlekłej pracy biurowej, a także na zdobycie umiejętności samodzielnego radzenia sobie z dolegliwościami związanymi z bólem pleców, karku, głowy oraz z ogólnymi napięciami. Podczas szkolenia uczestnicy nabędą umiejętności ustawienia swojego stanowiska pracy pod względem ergonomicznym. Proste do wykonania ćwiczenia biurowe oraz techniki automasażu pozwolą zadbać o kręgosłup w czasie przewlekłej pracy siedzącej.

Dlaczego u mnie?

Zapraszam z zapoznaniem się z informacjami o mnie oraz zapraszam na kanał youtube dorehabilitacji.pl gdzie można lepiej mnie poznać i ocenić moją wiedzę.

https://www.youtube.com/channel/UC6dmD_EVHJFRqoH8xXrOUig

Jak to działa?

Webinar (szkolenie) następuje poprzez jedną z platform do videokonferencji lub w siedzibie zleceniodawcy. Poprzez zapraszenie do "pokoju", lub zaproszenie do "pokoju" jednej z platform zleceniodawcy. Spotkanie składa się z:

- webinaru - wykładu tłumaczącego problem wraz z pokazem ćwiczeń na zaproponowany temat

- pytań od słuchaczy

- opcjonalnie warsztaty praktyczne w siedzibie zlecenidawcy

Koszt:

Do uzgodnienia cena/osobę, rodzaj umowy: zlecenie, o dzieło

Czas:

Ok 2 godzin 

Szczegółowe informacje pod numerem 501 463 913

 

 

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna

 W 1994 roku American Academy of Ophthalmology zdefiniowała syndrom widzenia komputerowego CVS uznając  że, jest to "złożony zespół problemów dotyczący oczu i widzenia, powiązany z pracą do bliży, którą odczuwa się w trakcie korzystania z komputera lub powiązanych czynności". Składa się na nią zespół objawów, które zwykle doznają użytkownicy komputerów, a mogące mieć swe źródło przez działania w obszarze punktu bliży.

Przyczyny wystąpienia syndromu widzenia komputerowego (Computer Vision Syndrome):

- rodzaj oświetlenia pomieszczenia

- natężenie oświetlenia pomieszczenia

- odległość oczu od monitora

- refleksay świetlne padającymi z ekranu

- pozycja oraz ułożenie naszego ciała podczas pracy przed monitorem

- kąt nachylenia głowy podczas pracy

 

 

PAMIĘTAJ!!! Nasze oko w warunkach normalnych mruga ok 12x / 1 min. Podczas pracy za monitorem 2 razy rzadziej. Doprowadza to do wysuszenia gałki ocznej.

 

Dodatkowo wpływ na ewentualne wystąpienie zespołu CVS ma także wada wzroku. Badania, które przeprowadzono w USA wykazały zależność występowania objawów CVS z wyborem czcionki do pracy z dokumentami. Okazało się, że zmiana czcionki, zarówno jeśli chodzi o jej kształt, jak i wielkość, ma wpływ na jakość widzenia, a zaburzenia wzroku ustępują. Ustalono, że najbardziej przyjazną oczom czcionką jest VERDANA o wielkości 10 – 12.

 

Diagnoza CVS wymaga dokładnego specjalistycznego badania. W trakcie którego, należy wspomnieć lekarzowi o wszystkich ewentualnych problemach ze wzrokiem. Należy zwrócić szczególną uwagę na ewentualne wystąpienie poniższych objawów które mogą jednoznacznie wskazywać na CVS:

- przemęczenie oczu

- bóle głowy

- niewyraźne widzenie

- ból szyi oraz barków

- zespół suchego oka

- podrażnienie oczy

- zapalenie spojówek

 

Sami także możemy sobie pomóc i zapobiegać CVS. Mamy wpływ na 2 rzeczy. Pierwsza to prawidłowe ustawienie monitora. Monitory ustawiamy w takich miejscach aby nie odbijało się w nich światło naturalne ani światło sztuczne. Nie ustawiamy ich na tle okna, naprzeciw okna, ani na tle innych jaskrawych obiektów. Najlepiej jeśli są ustawione bokiem do okna w odległości co najmniej 1m od okna. Jeżeli nie występuje inna możliwość organizacyjna, można między monitorami stawiać niewysokie przegrody które zasłaniają dostęp bezpośredniego światła z okien. Refleksy świetlne, duże różnice pomiędzy jasnością pomieszczenia a jasnością obrazu powodują szybkie zmęczenie wzroku,wyczerpanie się zdolności adaptacyjnych oczu, a w następstwie pogorszenie sprawności funkcjonowania narządu wzroku. Tło na którym widzimy monitor, nie powinno być zbyt jasne ani za ciemne. Odchylenia w tym zakresie dosyć łatwo dają się usunąć przez podświetlenie ściany lub powieszenie na ścianie obrazu. Aby uniknąć ciągłej akomodacji oka, należy postarać się aby wszelkie przedmioty na które często spoglądamy miały zbliżoną lub podobną luminację. Pochylanie się na boki i do przodu (w celu uniknięcia refleksu świetlnego i polepszenia widzenia) doprowadza do powstawania bólów kręgosłupa. 

 

 Ustaw monitor na biurku w odległości 40-75 cm od oczu, zapewniając, by kąt obserwacji ekranu wynosił 20°-50°w dół od linii poziomej prowadzonej na wysokości oczu. Taka organizacja stanowiska pracy pozwoli na zminimalizowanie obciążenia oczu i karku.

 

 

 

                                             prawidłowa pozycja-przy-komputerze

 

 

 

Druga czynność to ćwiczenia gałek ocznych, które powinno się wykonywać co 2 – 3 godziny w trakcie pracy. Poniżej zamieszczam kilka ilustracji prostych ćwiczeń oczu.

Ćwiczymy ruch gałek ocznych, kierując je w różne kierunki (maksymalnie). Pomocne jest wyobrazić sobie cyferblat zegarka i kierować gałki oczne na różne godziny.

 

 

                                                          

                                                                   trening oczu

 

 

 

Można też wykorzystać ruch rąk i podążać wzrokiem z kciukiem. Możemy również zbliżać i oddalać palce do oczu, co powoduje zmianę ostrości widzenia i tzw akomodację mięśni oka.

 

                                                  trening oczu

 

 

Można też wykorzystac żelki (dostępne prawie wszędzie) jakozimny okład.

 

 

żelek schładzający na oczy