Ból przyśrodkowej części kolana u rowerzysty

Bóle stawu kolanowego podczas jazdy na rowerze to częsty problem zgłaszany przez większość rowerzystów i kolarzy. Bóle różnią się od siebie miejscem w stawie kolanowym, częstotliwością oraz intensywnośćią. Jednym z trudniejszych urazów dp leczenia w trakcie jazdy na rowerze (wycieczka, wyprawa, wyścig) jest przyśrodkowy ból stawu kolanowego. Ból, który narasta w trakcie jazdy i często doprowadza do zaniechania wysiłku fizycznego.

Przyczyny:

- źle dopasowana wysokość siodełka do rowerzysty w pione

- źle ustawione siodełko w poziomie

- zły dobór ramy rowerowej do wzrostu

Nieprawidłowe ustawienie siodełka w pionie, w poziomie lub zły dobór ramy to jedno i w łatwy sposób można samemu sobie poradzić. Ale co jeśli to nie pomaga? Otóż ważniejszą przyczyną bólu, jest zachamowanie tzw trój - płaszczyznowego ruchu w kolanie. Trójpłaszczyznowy ruch w stawie kolanowym powoduje naturalne ustawianie się stopy w kierunku zewnętrznym podczas chodu. Składa się ze zgięcia, wyprostu w stawie oraz z rotacji wewnętrznej kości udowej wraz z rotacją zewnętrzną piszczeli. Dzięki temu nasze stopy ustawiają się lekko na zewnątrz podczas chodu (oczywiście jeśli nie ma żadnych patologi w układzie ruchu).

Podczas jazdy na rowerze, kiedy następuje nacisk stopy na pedało, wstrzymana zostaje rotacja zewnętrzna kości piszczelowej i strzałkowej. Im siodełko niżej tym siła nacisku jest mocniejsza co powoduje jeszcze większe zablokowanie piszczeli. Następstwem tego jest kompresja przyśrodkowych struktur kolana przez rotującą się wewnętrznie kość udową, która napotyka zablokowane w tym miejscu kości piszczelowe. System SPD potęguje ten problem pomimo że, but ustawiany jest na pedale pod kątem ok 45 stopni na zewnątrz. Tu nie występuje ruch powrotny stopy do wewnątrz. Wcześniej czy później także dojdzie do konfliktu w przyśrodkowym przedziale stawu kolanowego.

Rehabilitacja w fazie ostrej:

- masaż poprzeczny torebki stawowej po stronie wewnetrznej

- kinesiotaping

- ćwiczenia rozciągające mięśnia czworogłowego uda z uwzględnienim jego części przyśrodkowej (mięsień obszerny przysrodkowy)

- akupresura mięśnia obszerny przysrodkowy

Inne:

- jazda na lekkich przełożeniach w celu umożliwenia stopie (od czasu do czasu) przesówać się w bucie, aby wytworzył się trójpłaszczyznowy ruch

- prawidłoweg ustawienie siodełka (góra - dół, przód - tył) i dobor ramy

Więcej szczegółów na filmie z kanału youtube. Zapraszam do subskrypcji i udostepniania.